Context
Met de Nota Deelmobiliteit, Agenda Autodelen en de Hubsvisie als basis stimuleert de gemeente Amsterdam het gebruik van deelmobiliteit. Op deze manier ontstaat in de combinatie met lopen, fietsen en OV een volwaardig alternatief voor de prive-auto. Om dit mogelijk te maken zijn in respectievelijk 2020 en 2021 twee uitvoeringsprogramma’s opgezet voor deelmobiliteit en hubs.
Uitdagingen
Een van de uitdagingen van beide programma’s is om deelmobiliteit op een goede manier te introduceren in gebiedsontwikkelingen. In veel gevallen komen daarbij hubs in beeld om deelmobiliteit ruimtelijk te organiseren. Omdat binnen Amsterdam in gebiedsontwikkelingen als Haven-Stad, Strandeiland, Sluisbuurt en Zuidas in steeds hogere dichtheden wordt gebouwd, is er niet altijd ruimte beschikbaar op straat om de verschillende vormen van deelmobiliteit aan te bieden en zal er steeds vaker gebruik moeten worden gemaakt van inpandige voorzieningen. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zowel voor de gemeente, private vastgoedeigenaren als aanbieders van deelmobiliteit.
Onze oplossing
In een rol als strategisch adviseur kreeg van Maarten vanuit beide programma’s de vraag om de toepassing van deelmobiliteit en hubs in de gebiedsontwikkeling aan te jagen en projectteams te ondersteunen. Voor dit doel ontwikkelde hij een handreiking, organiseerde periodiek een afstemmingsoverleg met de grote projecten en was op afroep beschikbaar voor gerichte advisering op projectbasis. Daarnaast initieerde hij diverse gemeentebrede onderzoeken, bijvoorbeeld over de governance en financiering en hubs en naar rekenregels voor het benodigde aantal deelauto’s per gebiedsontwikkeling.
Opdrachtgever:
Gemeente Amsterdam
Jaar
2020-heden
Meer weten?
Contact Maarten